Gazeta Podatkowa nr 20 (2208) z dnia 10.03.2025
Obowiązek podpisania umowy na wywóz nieczystości ciekłych
W związku z nabyciem spadku po mamie stałem się właścicielem domu. Budynek położony jest na wsi, nie jest podłączony do gminnej kanalizacji z uwagi na brak możliwości technicznych. Na ten moment ścieki odprowadzane są do szamba. Nie znalazłem w dokumentach pozostawionych przez mamę żadnej umowy dotyczącej wywozu nieczystości. Czy to prawda, że gmina może przeprowadzić kontrolę i zażądać przedłożenia takiej umowy?
TAK. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku m.in. przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych (tzw. szamba) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.
Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Obowiązek ten wykonują przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi. Stanowi o tym art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.). Rada gminy może określić, w drodze uchwały, w zależności od lokalnych warunków, inne sposoby udokumentowania wykonania wspomnianych obowiązków. Rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za wywóz nieczystości ciekłych, przy czym rada może stosować zróżnicowane stawki w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy oraz odpowiednio odległości od miejsca stacji zlewnej, a także właściwości nieczystości ciekłych.
Co ważne, właściwy organ (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) kontroluje posiadanie przez właściciela nieruchomości wspomnianych umów, zgodność postanowień umów z regulacjami prawnymi oraz dowody uiszczania opłat za usługi lub inny sposób udokumentowania wykonania obowiązków (jeśli został wprowadzony). Wspomniany podmiot jest zobowiązany prowadzić kontrolę co najmniej raz na dwa lata zgodnie z planem kontroli. Kto utrudnia lub udaremnia przeprowadzenie kontroli, popełnia wykroczenie i podlega karze grzywny.
www.PrawnikRodzinny.pl - Inne zagadnienia:
| Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
| www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|
||||||||||||






